Tren Pasaran Digital 2023

Tujuh (7) Tren Pasaran Digital Yang Perlu Dikuasai Pada Tahun 2023


Sekarang kita dah melangkah ke tahun baru iaitu 2023. Seperti yang diwar-warkan oleh media, tahun ini merupakan tahun yang mencabar baik dari segi ekonomi, politik termasuk juga kecanggihan teknologi. 

Bagi usahawan yang terlibat dengan pasaran digital, 7 (tujuh) tren pasaran digital yang perlu anda tahu bagi memastikan anda tidak ketinggalan dalam arus teknologi adalah seperti berikut:


1. Peribadi: Banyak syarikat menggunakan data pelanggan untuk memperibadikan usaha pemasaran mereka dan memberikan pengalaman yang lebih disesuaikan untuk pelanggan mereka. Ini termasuk penggunaan AI dan pembelajaran mesin untuk memberikan cadangan peribadi, kempen e-mel, dan bahan pemasaran lain.


2. Video marketing: Video adalah cara yang sangat efektif untuk menyampaikan informasi dan menarik perhatian, dan semakin popular sebagai alat pemasaran.


3. Pemasaran media sosial: Platform media sosial menawarkan kepada usahawan cara untuk menjangkau audiens yang besar dan berinteraksi dengan pelanggan secara real-time. Ini termasuk iklan di platform media sosial, serta membuat dan berbagi konten di media sosial untuk menarik dan memastikan pelanggan kekal setia bersama.


4. Pemasaran Influencer: Ia melibatkan perkongsian dengan pempengaruh media sosial untuk mempromosikan produk atau perkhidmatan kepada pengikut mereka.


5. Pemasaran kandungan: Strategi pemasaran yang memberi tumpuan kepada mencipta dan berkongsi kandungan yang berharga, relevan dan konsisten untuk menarik dan mengekalkan audiens/penonton. Kandungannya boleh menjadi apa sahaja, seperti artikel blog, video, infografik, atau bahan dalam bentuk lain yang berguna kepada khalayak sasaran. Tujuan pemasaran kandungan adalah untuk membina hubungan dengan penonton dan menjadi sumber maklumat yang dipercayai untuk mereka, supaya mereka akan terus kembali ke laman web atau platform pemasaran dan mungkin mengambil tindakan yang dikehendaki oleh syarikat, seperti membeli produk atau perkhidmatan.


6. Pemasaran mudah alih: Oleh kerana semakin ramai orang menggunakan telefon mereka untuk mengakses internet dan membuat pembelian, penting bagi syarikat untuk mempunyai laman web mesra mudah alih dan mempertimbangkan bagaimana usaha pemasaran mereka akan menjangkau pelanggan pada peranti mudah alih.


7. Pengoptimuman enjin carian (SEO): Mengoptimumkan laman web untuk mendapat kedudukan yang baik dalam hasil enjin carian adalah bahagian penting dalam pemasaran digital. Ini termasuk mengoptimumkan kandungan dan aspek teknikal laman web untuk meningkatkan kedudukannya dalam hasil enjin carian.

Secara keseluruhannya, anda perlu peka dengan perkembangan trend  pasaran terkini yang selalu berubah mengikut kesesuaian dan permintaan semasa seperti pelanggan. Perkara yang paling penting ialah anda perlu melengkapkan diri dengan ilmu yang terkini agar anda tidak ketinggalan dalam arus teknologi yang canggih ini.


Jom Sertai Webinar Trend Digital Marketing Tahun 2023 dari Irfan Khairi (Jutawan Internet Pertama Malaysia)

Sekian. TK

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.